جهان مُد در دنیای هنر (کاناپه هیتو), نکته‌های مُد و لایف استایل, وبلاگ

اورسایز از کجا شروع شد

اورسایز از کجا شروع شد
لباس‌های «اورسایز» فارغ از سایز بدن طراحی می‌شوند. برش‌های این لباس‌ها معمولا هندسی‌اند و بر اساس شکل و فرم بدن و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های آن نیستند. این لباس‌ها معمولا گشاد و آزادند و رها بودن بدن در آن‌ها، ویژگی مهم اورسایز است. اورسایز تقریبا تاریخی صد ساله را طی کرده است و در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی بود که توانست به عنوان یک سبک مستقل شناخته شود و در میان زنان و مردان طرفداران بسیاری پیدا کند.
در «کاناپه هیتو» از هنر، مُد، ادبیات و سینما می‌گوییم.

جنگ جهانی اول و دوم در به وجود آمدن اورسایز تاثیر داشتند. بعد از جنگ جهانی اول به دلیل صرفه‌جویی در مصرف پارچه، لباس‌ها با کمترین میزان پارچه تولید می‌شدند و طراحان به دلیل کمبود پارچه، لباس‌هایی طراحی می‌کردند که به اندازه‌ی بدن بسیار نزدیک بودند. اما در آن میان یک طراح فرانسوی در استفاده از پارچه شروع به قانون‌شکنی کرد و لباس‌هایی را طراحی کرد که بسیار گشاد بودند. او کریستین دیور مشهور بود که در آن زمان با همین هنجارشکنی به ظاهر کوچک، توانست تغییر بزرگی را در دنیای مد و لباس به وجود آورد. این قدمی مهم در طراحی‌ لباس و تغییر دنیای مدرن انسانی بود، زیرا دیگر زنان می‌توانستند از لباس‌های پف‌دار و پر حجم ویکتوریایی رها شده با آزادی بیشتری در اجتماع ظاهر شوند.

بعد از جنگ جهانی دوم یک طراح فرانسوی دیگر، شروع به طراحی لباس‌هایی جدا از سیر مد آن زمان کرد. کوکو شنل از پیشگامان طراحی لباس‌های اورسایز بود. او برای خود شلوارهای مردانه را تغییر می‌داد و بر تن می‌کرد. کم‌کم شروع به طراحی شلوار برای زنان کرد، شلوارها و کت‌هایی که از فرم بدن زنان فارغ بودند. تا آن زمان شلوار لباسی مردانه محسوب می‌شد اما کوکو شنل با این کار خود باعث شد تا شلوار تبدیل به لباسی فارغ از جنسیت شود. در آن زمان زنان به دنبال حقوق فردی خود بودند تا از حالت انفعالی که جامعه‌ی مردسالار به آن‌ها تحمیل کرده بود خارج شوند و آزادانه در جامعه حضور یابند و در مشاغل گوناگون فعالیت کنند. به همین جهت به لباس‌هایی احتیاج داشتند تا بتوانند راحت‌تر به این امر دست یابند. لباس‌های اورسایز همان لباس‌هایی بودند که به زنان این امکان را می‌داد که احساس آزادی و رهایی داشته باشند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید