همه چیز درباره لینن و انواع پارچه

درباره‌ی لینن بیشتر بدانیم

درباره‌ی لینن بیشتر بدانیم

«لینن» پارچه‌ای از الیاف طبیعی‌ست که از گیاه کتان بافته می‌شود. این پارچه بافتی زیبا و متفاوت دارد، سبک است، به بدن نمی‌چسبد، بدن در آن‌ عرق نمی‌کند، سریع خشک می‌شود، هوا در آن‌ جریان دارد و در یک کلام «نفس می‌کشد».

لیننِ مرغوب ترکیبی از کتان و ویسکوز، و لینن نامرغوب ترکیبی از کتان و پلی‌استر است. هر چه درصد کتان بیشتر باشد، کیفیت لینن مرغوب‌تر است، بیشتر چروک می‌شود، و دانه‌های کتان و بافت اسلب در سطح پارچه بیشتر دیده می‌شود. لینن‌ای که درصد پلی‌استر بیشتری داشته باشد (لینن با الیاف مصنوعی)، کیفیت پایین‌تری دارد، صاف و یک‌دست است، کمتر چروک می‌شود، اسلب کمتری دارد و دانه‌های کتان در سطح پارچه کمتر به چشم می‌خورد.

پارچه‌های با الیاف مصنوعی، از نخ‌های رنگی که با مواد شیمیایی تهیه شده‌اند بافته می‌شوند؛ از این رو، رنگ این پارچه‌ها بعد از شستشو ثابت است. پارچه‌های با الیاف طبیعی اما همگی با الیاف رنگ‌نشده بافته می‌شوند. رنگ غالب آن‌ها خاکستری یا بژ تیره است و پس از بافته‌شدن، در کارگاه‌های رنگرزی به رنگ‌های مختلف رنگ می‌شوند. از این روست که اغلب پارچه‌های با الیاف طبیعی در رنگ‌های روشن در بازار موجودند، زیرا هر چه پارچه‌ رنگ تندتر یا تیره‌تری داشته باشد، بعد از هربار شستشو رنگ بیشتری از دست خواهد داد؛ این جزو ویژگی‌های بدیهی الیاف طبیعی‌ست.

لینن پارچه‌ای زیبا و سبک است، با چروک‌هایی که جزو خصوصیات اصلی این پارچه است. این پارچه‌ی ساده، با ترکیب رنگ‌های جذاب، می‌تواند انتخاب دلپذیری برای مهمانی، سفر و معاشرت‌های دوستانه باشید. لباس‌های لینن خود را در چمدان لوله کنید، از حجم کم، وزن سبک، و استایل جذاب خود لذت ببرید.

به یاد داشته باشید:
لینن‌های رنگی مانند قرمز، سبز چمنی، آبی تیره، مشکی، و … را حتماً جدا از سایر لباس‌ها بشویید.
لینن معمولاً بین ۲ تا ۴ درصد آب‌رفت دارد.
بافت و دانه‌های اسلب جزو ویژگی‌های لینن است.

راهنمای شستشوی لینن:
لباس را با آب ۳۰ درجه سانتی‌گراد بشویید.
لباس را جدا از سایر لباس‌ها بشویید.
از خشک‌کن استفاده نکنید.
از سفیدکننده استفاده نکنید.
لباس را با حرارت متوسط اتو کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید